Vilka ekonomiska rättigheter kan jag ha vid en skilsmässa?

Min man vill skilja sig efter 20 år. Vi var överens om att jag skulle vara hemma med barnen då han tjänar bra med pengar. Jag har alltså varit dels föräldraledig och senare sjukskriven för att 2015 få hel sjukersättning då jag pga sjukdom inte kan jobba. Vi har inte satt undan några pensionspengar eller något till mig utan hans pension skulle gå till oss när han slutar jobba om 4-5 år. Jag har alltid varit hemma och stöttat honom och han har alltid arbetat oregelbundna tider och varit borta dygnsvis då hans jobb är utformat så. På senare år har han fått flera utbildningar genom jobbet där han kunnat utbilda sig till flera andra yrken. Han har därefter jobbat extra med dessa både här och utomlands och varit borta veckovis ibland. Han har löneväxlat både på sitt grundjobb och på sina extrajobb och även lagt semesterdagar till sin pension. Han är statligt anställd. Allt detta hade inte varit möjligt om jag inte varit hemma och jag har stöttat honom i allt. Nu när han vill skiljas tycker han att jag absolut inte har rätt till något av allt han samlat ihop utan tycker att han har slitit och jobbat och att han har rätt till allt. Jag sitter här med ingen pension och sjukersättning. Vi har ett barn kvar hemma som är 17 år och absolut inte självförsörjande. Jag undrar om det finns något sätt jag kan ha rätt till något då jag är i en väldigt utsatt ställning. Hur gör jag för att få hjälp med detta, finns det någon hjälp för mig. Vart vänder jag mig?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Precis som du själv beskriver det så verkar du vara i en ekonomiskt utsatt situation nu när din make sedan många år vill skiljas. Vad tråkigt att han inte verkar inse att ditt arbete i hemmet har möjliggjort hans karriär. Vissa ekonomiska rättigheter följer av er skilsmässa oavsett vad din make hävdar att du har rätt till och det är viktigt att du bevakar dina intressen.

Vid bodelning som följer av skilsmässa har du rätt till hälften av ert gemensamma giftorättsgods. Möjligheter till underhållsstöd under en övergångsperiod finns även i vissa fall.

Vad får du ut av en bodelning?

Makas egendom delas upp i "giftorättsgods" och "enskild egendom" (7 kapitlet 1 § Äktenskapsbalken). Giftorättsgods är allt som inte är enskild egendom, enskild egendom kan vara egendom som till följd av gåva, testamente, förmån eller äktenskapsförord föreskrivs vara enskild egendom (7 kapitlet 2 § Äktenskapsbalken).

När ni skiljer er ska en bodelning upprättas (9 kapitlet 1 § Äktenskapsbalken). Bodelningen innebär i princip att värdet av ert totala giftorättsgods ska delas lika mellan er med avräkning för skulder som kan härröras från giftorättsgodset (11 kapitlet 1 – 3 §§ Äktenskapsbalken). Studieskulder är ett exempel på lån som i första hand ska räknas av mot den enskilda egendomen och i andra hand giftorättsgodset.

Ett enkelt räkneexempel:

Make 1: 100 000 på banken (giftorättsgods), möbler värda 50 000 kr (giftorättsgods)

= 150 000 kr i totalt giftorättsgods

Make 2: 300 000 på banken (giftorättsgods), fastighet värderad till 3 miljoner, fastighetslån på 2 miljoner

= 3,3 miljoner – 2 miljoner = 1 300 000 kr i totalt giftorättsgods.

(150 000 kr + 1 300 000) / 2 = 725 000 kr.

I räkneexemplet får den mindre välbärgade maken 575 000 kr (i egendom eller pengar) från sin mer välbärgade make.

Som du kanske förstår så lär du inte gå tomhänt från din skilsmässa.

Har du rätt något ytterligare?

Att någon av makarna tar hand om hem och barn är en vanlig överenskommelse som ofta resulterar i inkomstbortfall för den make som väljer att vara hemma. Någon generell regel om kompensation för en sådan överenskommelse i ett äktenskap finns emellertid inte.

Under vissa förutsättningar kan du dock ha rätt till underhållsbidrag under en övergångsperiod eller i vissa fall längre period efter skilsmässan (6 kapitlet 7 § andra och tredje stycket Äktenskapsbalken). Görs bedömningen att äktenskapet har begränsat dina möjligheter på arbetsmarknaden vilket försvårar din försörjning efter skilsmässan kan du ha rätt till underhållsbidrag under en övergångsperiod. Då ert äktenskap har varit mycket långt och med tanke på omständigheter så som att du är sjuk finns även en möjlighet till underhållsbidrag under än längre period.

Skilsmässa kan även aktualisera fråga om underhållsbidrag till ert gemensamma barn som fortfarande är hemmavarande.

Slutgiltigt råd.

Skilsmässor kan vara kniviga med känslor och pengar som är inblandade. Du har i och med era ojämna egendomsförhållanden mycket att hämta ur en bodelning. Även underhållsbidrag i olika former kan komma att bli aktuellt.

Att kontakta en jurist är något som jag starkt rekommenderar dig att göra. På så sätt kan du få hjälp med att få ut så mycket som möjligt ur din skilsmässa. Vi på Lawline har erfarna jurister som kan hjälpa dig vidare, boka en tid här.

Jag hoppas att du fick svar på dina funderingar. Lycka till!

My ÖhmanRådgivare