Vilka är dödsbodelägare när testamente finns?

Ett flertal svar från er på Lawline klargör att testamente kan frånta syskonbarn arvsrätt. I DN 5/1 redogörs för ett fiktivt fall där testamente skrivits som gynnar ett syskonbarn,men gör övriga syskonbarn arvlösa. "..men på grund av testamentet tror personen att då är det klart.Men det är det inte alls.Samtliga dödsbodelägare måste godkänna testamentet." Vad menas ? Är inte det av testamente gynnade syskonbarnet den ende dödsbodelägaren ?

Lawline svarar

Hej!

Dödsbodelägare är både legala och testamentariska arvingar, 18:1 ärvdabalken. Då alla dödsbodelägare måste kallas till en bouppteckningsförättning (se 20:2 ärvdabalken) måste även legala arvingar kallas, även om testamentet gör dem arvslösa. Detta ger de legala arvingarna en möjlighet att tillvarata sina intressen.

Om en legal arvinge godkänner ett testamente som gör arvingen arvslös så utgår hen som dödsbodelägare. Så om arvingen godkänt testamentet innan bouppteckningsförrättningen så behöver inte hen kallas. Då bifogas testamentsgodkännande bouppteckningen som bevis på att arvingen utgått som dödsbodelägare.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637#K18.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare