Vid vilken tidpunkt sker arvskiftet?

Hej! Enligt 7:1 ÄB utgör laglotten hälften av den arvslott som enligt lag tillkommer bröstarvinge. Hur beräknar man ut laglotten? ALLTSÅ gör man det utifrån tillgångar och skulder per DÖDSDAGEN eller per ARVSKIFTESDAGEN? T.ex. en person avlider 1 januari 2022. Då är kvarlåtenskapen 900 000 kr. Det finns tre dödsbodelägare så arvslotten är 300 000 kr och laglotten 150 000 kr. Ponera att det är dags för arvskifte 30 juni 2022. Då är kvarlåtenskapen 800 000 kr. De 100 000 kr som har gått åt har gått åt till olika tjänster för dödsboet, till exempel begravning m.m. Alla utgifter har varit rimliga och för dödsboets räkning. Är laglotten 150 000 kr eller 133 333 kr (800 000 kr delat på 3 och sedan delat på 2)?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Arvskifte sker i sista hand när dödsboets skulder är betalda. Utgångspunkten blir då dagen för arvskiftet.

Om arvslotten är 800 000 kr den 30 juni så är alltså laglotten 800 000/3 precis som du själv är inne på.

Jag hoppas att det gav dig tillräckligt med svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Tilda HanssonRådgivare