Vid fel på en vara, utöver omleverans, får jag även ersättning för kostnader för montering och andra följdkostnader?

Hej Lawline-team,

Jag köpte för två år och 2 månader en stor terrasspool (glasfeber-pool, el och veduppvärmt med belysning och mekanik för bubblor m.m.)

Man köper den som en byggsats och installerar den enligt tillverkarens anvisningar.(som är tids- och kostnadskrävande)

Nu upptäckte jag att plasten på insidan poolen fick "bubblor" som efter lite research, kallas osmos eller "böldpest".

Jag upptäckte detta för ca. 2månader sen, men då va det väldigt lite och jag visste inte vad det var.

Jag reklamerade nu, och säljaren sa, att tillverkaren skicka en ny pool på "goodwill".

Säljaren försäkra på deras hemsidan, att de har bästa kvalitet mot "böldpest" + 3 års garanti på poolen,

vad jag anses att jag ha rätt för reklamation inte bara på "goodwill"

Min fråga:

Har jag rätt till åtgärdar eller ersättning utöver omleverans, som ersätter själva installationsprocess?

En ny installation medför en hög kostnad av förbruknings-, isoleringsmaterial, virke och byggtid.

Mvh,

Daniel

Lawline svarar

Hejsan! Vad kul att du vänder dig till Lawline och jag ska besvara din fråga så bra jag kan.

Aktuell lag
Då du köper den från en näringsidkare så är konsumentköplagen tillämplig.

Rätt till ersättning
Eftersom du har garanti i tre år så har du rätt till omleverans vilket denna näringsidkare har gjort. Din fråga var om du hade rätt till ersättning utöver detta då finns följdkostnaderna med att montera upp poolen igen. Det stadgas i 30§ att köparen kan kräva skadestånd för skada, t.ex. utgifter för telefon, porto, bärgning av bil eller taxiresor. Det kan vara inkomstförlust eller ersättning för prisskillnad vid köp av en kompensationsvara. Det kan även vara för förvaring av matvaror vid fel i frys, ej utnyttjade biljetter o.s.v. Det innebär att det är fullt rimligt enligt konsumentköplagens 30§, att näringsidkaren ska stå för följdkostnader för den felaktiga poolen, inkluderat monteringstid, virke, material och liknande. Det är upp till dig att kunna visa dina kostnader.

Rekommendationer
Då vi redan har stadgat att du har rätten till ersättning för följdkostnader så är det viktigt att vad du bör göra näst. Du har bördan att bevisa att dessa kostnader har tillkommit, jag rekommenderar därför att du sparar alla kvitton som du får när du köper virke och material eller liknande.

Det finns en princip inom skadeståndsrätten som belägger dig med en skyldighet att begränsa skadan för din motpart. Du bör därför försöka hålla kostnaderna till ett minimum för motparten och använda samma prisklass-material och virke som du gjorde förra gången. Ytterligare så ska du göra ditt anspråk om dessa följdkostnader så snabbt du kan och hänvisa till lagrummen som jag gjort ovan.

Om de inte håller med så rekommenderar jag att du anställer en jurist då de kan bli mer tillmötesgående på detta vis, det visar att situationen är mer allvarlig, du kan även kontakta konsumentverket. Till sist så kan du ta detta till rätten, vinner du (vilket du bör göra) så står dem för kostnaderna för hela processen.

Jag hoppas jag har kunnat hjälpa till!

Med vänliga hälsningar.

Binh TranRådgivare