Vi vill skilja oss, men bo kvar tillsammans.

Vi vill båda skiljas men tillsvidare bo kvar i villan tillsammans utan att dela villan så länge vi klarar hålla sams. Däremot vill vi skiljas på papperet och dela upp den egendom vi har vid skilsmässans ansökan. Detta eftersom ena parten väntar ett arv som inte kommer att vara enskild egendom och som hen vill förfoga över ensam. Är detta möjligt? eller måste man flytta isär

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga.

Inledningsvis krävs det inte att man flyttar isär för att man skiljer sig. Det är alltså möjligt för er att skilja er och bo kvar i den gemensamma villan. När ett äktenskap upplöses ska makarnas egendom fördelas genom bodelning (9 kap. 1 § äktenskapsbalken (ÄktB). Det råder i princip avtalsfrihet vid bodelning, så ni kan själva komma överens om hur ni vill fördela er egendom. Ni kan alltså välja att behålla det ägande av villan som ni har nu. Över bodelningen ska upprättas en handling som skrivs under av er båda (9 kap. 5 § ÄktB).

Ifall ni inte lever i ett parförhållande efter skilsmässan kommer ni inte vara sambos, enbart genom att bo tillsammans (1 § sambolagen). Ni riskerar då inte en ytterligare bodelning avseende er gemensamma bostad ifall ni någon gång flyttar isär.

Jag hoppas att ni har fått svar på er fråga.

Med vänlig hälsning,

Victor NilssonRådgivare