Vi ha köpt ett hus med poolen ligger på kommunens mark, vad kan vi göra?

Hej

Har precis betalat köpeskilling på ett hus. Upptäcker nu att delar poolen och poolhuset står på kommunens mark. Vad kan jag göra? Vill inte betala fullt pris på huset och sen riva poolen pga att kommunen vill in på allmänningen som hustomten gränsar mot. Någon skyldighet har väl säljarna att objektbeskrivningen är riktig, en felaktig karta var med i den.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den här typen av "fel" kan utgöra ett så kallat rådighetsfel, det vill säga en inskränkning i rätten att råda över fastigheten. Reglerna om denna typ av fel hittar du i 4 kap. 18 § jordabalken. Det krävs att det är ett myndighetsbeslut som ligger till grund för rådighetsinskränkningen av den specifika fastigheten (även om fastigheten inte måste pekas ut i beslutet) och det får inte vara grundat på en lagbestämmelse. Det har alltså betydelse hur ägandet av kommunens mark uppstått. Du som köpare har ingen undersökningsplikt avseende det gäller rådighetsfel, utan det krävs endast att du var i god tro angående omständigheten vid köpet. Säljarens goda tro har ingen betydelse.

När ett rådighetsfel visats har köparen rätt till prisavdrag, eller i allvarligare fall hävning av köpet. Som köpare har man även rätt till ersättning för eventuell skada.

Det är svårt att dra en gräns för om det föreligger rådighetsfel i just ert konkreta fall då jag inte har information om beslutet bakom markägandet. Jag rekommenderar er att titta närmare på hur kommunen blev ägare av marken samt att vid en eventuell tvist ta hjälp av ett juridiskt ombud.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma!

Pontus SchenkelRådgivare