Vem väljer lösning vid fel i vara?

Hej!

Köpte en bil av en bilfirma för ca 1.5år sedan, bilen visade sig ha rullat 2200mil istället för 1100mil som stod på avtalet.

Har reklamerat bilen till arn, som köp av felaktig vara än vad som var avtalat, ca 4mån efter köpet, med begäran om ersättning/prisavdrag på 70.000kr. Är detta en rimlig summa?

Enligt bilhandlaren har dem erbjudit sig att köpa tillbaka bilen eller byta ut den mot en precis likadan samt nyare som kompensation, men dem motsätter sig till att betala mig 70.000kr, för dem anser att det är orimlig summa. Vem har rätt att "välja" lösningen i detta fall? Är det jag som konsument eller dem som företag?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar ur din fråga att du är en konsument och att du köpte bilen för privat bruk. Då blir Konsumentköplagen (KKL) tillämplig.

Fel i vara

Eftersom att bilen inte stämmer överens med vad avtalet sa så är det fel i varan (16 § KKL). Eftersom att det är en begagnad bil så är det får man förvänta sig att bilen inte är i toppform när man köper den. Men om bilen är i mycket sämre skick med hänsyn till pris och övriga omständigheter än vad du som köpare kunnat förvänta dig är den felaktig (17 § KKL). Jag tar därför för givet att du betalat ett rimligt pris sett till bilens skick.

Reklamation

Du måste även ha informerat säljaren om felet inom två månader från att du upptäckte felet. Du har även en längre tid på tre år men då ligger bevisbördan på dig som konsument istället (23 § KKL).

Avhjälpande

Det står faktiskt i 27 § KKL att om köparen kräver en annan påföljd än avhjälpande har säljaren ändå rätt att välja avhjälpande först, om åtgärden sker inom skälig tid och att det inte skapar alltför stora problem för dig som köpare. Därför skulle jag faktiskt säga att de inte är skyldiga att betala summan du ber om, om det inte skapar alltför stora problem för dig.

Är det en rimlig summa du begärt?

Om prisavdrag mot förmodan skulle ske så får du som köpare kräva ett avdrag som svarar mot felet. Eftersom att jag inte har någon kunskap om miltal och hur mycket värdet på bilen minskar ju högre miltal den har, så vågar jag inte uttala mig i frågan! För ett fullständigt svar skulle jag rekommendera dig att istället ta kontakt med vår juristbyrå för vidare hjälp i ditt ärende.

Du kan boka en tid med vår juristbyrå här eller ringa oss för att få mer information. Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Sammanfattning

Det är först och främst avhjälpande, alltså det säljaren erbjuder i kompensation, som blir aktuellt här. Om det då inte skapar alltför stora problem för dig som köpare. Detta är svårt för mig att avgöra då jag inte vet någon om de övriga omständigheterna i fallet!

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare