Vem väcker åtal vid förtal, målsägande eller åklagaren?

Vår grannes katt hittades död en dag i dennes trädgård. Grannen gick därefter runt bland övriga fastighetsägare i området där vi bor och spred ut rykten om att det var vi som hade förgiftat och dödat katten. Obduktion av katten visade att katten inte var förgiftad. Bör jag anmäla grannen för förtal?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Regler om förtal finns i brottsbalken.

Omfattas händelsen av förtals-reglerna?

Att din granne sprider rykten om att du dödat deras katt kan ses som ett utpekande av dig såsom brottslig samt vara ägnat att utsätta dig för missaktning från övriga grannar. Grannens agerande omfattas av förtals-reglerna (5 kap. 1 § BrB).

Ifall att vissa omständigheter föreligger kan din granne undslippa straff. Det gäller om grannens agerande varit försvarligt samt att uppgifterna var sanna eller att din granne hade skälig grund för ryktena. Utifrån det du skriver verkar grannens uppgifter varit falska, men om personen haft grund för uppgifterna kan din granne således gå fri från ansvar.

Förtal faller under enskilt åtal

Förtal faller under enskilt åtal, vilket innebär att det är du i rollen av målsägande som väcker åtal (5 kap. 5 § BrB). Utgångspunkten är alltså att det är du och inte en åklagare som väcker åtal i det här fallet. Det innebär en ekonomisk risk för dig att väcka åtal, då du kan bli skyldig att ersätta motparten (din granne) för dennes rättegångskostnader (31 kap. 11 § och 18 kap. 1 § RB).

Ifall att du gör en polisanmälan och anger att du vill att åklagaren ska väcka åtal finns det dock en möjlighet för åklagaren att väcka åtal om det anses påkallat ur allmän synpunkt (5 kap. 5 § BrB). Ifall att åklagaren väcker åtal räknas det som allmänt åtal och då behöver inte du stå för rättegångskostnaderna. Allmänt intresse kan föreligga t.ex. när förtalet fått stor spridning. Det är svårt att avgöra hur ditt fall kommer bedömas, men ett första steg är att göra en polisanmälan och ange att du vill att åklagaren väcker åtal.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Klara LindblomRådgivare