FrågaFAMILJERÄTTBodelning04/12/2022

Vem tillfaller egendom om sambobodelning inte begärts efter ett år?

Vad gäller om ingen bodelning är gjord inom 1 år enligt sambolagen? Om jag har förstått saken rätt så tillfaller det bohag som är anskaffat för gemensamt bruk till den som har betalat för den, och det bohag som båda har betalat får man dela lika. Stämmer det?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Bodelning av samboegendom regleras i 8 § till och med 21 § i sambolagen(här förkortat SL). Efter det att ett samboförhållande upphör, så har samborna rätt att begära bodelning (8 § första stycket SL). En sådan begäran ska framställas inom ett år efter det att samboförhållandet upphörde (8 § andra stycket SL). Om någon begäran inte framställs, så har samborna inte rätt till bodelning enligt sambolagen. Med andra ord får samborna ”klara sig på egen hand” utan officiell hjälp från sambolagen. Detta innebär att samborna behåller sin egen egendom.

Svaret på frågan om vilken egendom som tillhör vem kan skilja sig från situation till situation. Den som betalat för en egendom behöver nödvändigtvis inte vara ägare till den (ta presenter som exempel). Mitt råd är helt enkelt att göra en bedömning för varje enskild sak.

Jag hoppas jag givit svar på din fråga. Om du har fler frågor, så tveka inte att ställa dem.

Vänligen,

Johan EkstrandRådgivare