FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt28/09/2017

Vem tar över förmyndarskap och hur kan förmyndaren hantera fast egendom?

Hej,

Min mor gick bort när jag var 8 år och jag och min syster ärvde då hennes ägandedel i ett hus i skärgården. Min mor ägde detta tillsammans med sina tre systrar vilket innebar att jag och min syster ärvde hennes 1/4 = alltså 1/8 var. Till saken hör att min syster är gravt handikappad och hon kan inte ta hon om sig själv eller sin ekonomi. Hon bor på dygnet-runt-boende och behöver assistans i allt hon gör. På grund av detta är vår gemensamma pappa henne förmyndare och sköter all hennes ekonomi etc.

Jag har egentligen två frågor baserat på det ovan samt att min pappa är omgift med en ny kvinna:

1. Om min pappa dör före min syster, blir hans fru då automatiskt min systers förmyndare och styr hennes tillgångar?

2. Kan min pappa som förmyndare ansöka om att min syster ger sin 1/8 alternativt testamenterar sin del till mig? Min pappa är som sagt omgift och jag vill undvika en situation där min pappa går bort före min syster och hans fru då ärver/har hand om rättigheterna till min systers ägodelar.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga

Jag tolkar din fråga som att din syster är underårig, eftersom det är bara underåriga som kan ha en förmyndare. Är din syster över 18 år har hon istället blivit tilldelad en god man eller en förvaltare. Notera att det är skillnad mellan förmyndare, god man och förvaltare. Om förmyndare kan du läsa i 10 kap Föräldrabalken. God man och förvaltare regleras i 11 kap Föräldrabalken.

Vem blir ny förmyndare?

Skulle din pappa avlida ska en ny förmyndare utses, om din pappa har uttryckt en önskan om att hans nya fru ska ta över förmyndarskapet ska detta ske om det inte anses olämpligt. Men detta är inte något som händer automatiskt, din pappa måste aktivt rekommendera sin nya fru samt att överförmyndaren inte ser ett problem med att hon blir förmyndare för att hon ska bli din systers nya förmyndare.

Om din pappa mot förmodan är god man eller förvaltare till din syster gäller inte denna regel. Istället kommer överförmyndaren i din systers kommun utse en ny lämplig god man eller förvaltare i samarbete med din syster.

Vem kan skriva testamente?

Din pappa kan inte skriva ett testamente för din syster. Ett testamente måste göras utifrån testatorns vilja. Denna bedömning görs på varje enskilt fall och beror då på om din syster är kapabel till att kommunicera sin vilja samt om din syster har en psykisk störning som gör att man inte kan fastställa hennes vilja. Då jag utgår ifrån att din syster är underårig kan hon inte uttrycka sin vilja och därför inte skriva ett giltigt testamente. Notera att om din syster inte har några barn när hon dör kommer din pappa ärva din syster och om din pappa dör före din syster ärver du din syster. Du eller din pappa kommer få hennes 1/8 av fastigheten när din syster avlider såvida hon inte testamenterat den till någon annan.

Din pappas nya fru kan bara ärva din syster om din syster skriver ett testamente som ger henne egendom. Vilket hon kan göra först när hon är myndig förutsatt att hon kan kommunicera sin vilja.

Oavsett om din pappa är god man, förvaltare eller förmyndare så behövs överförmyndarens samtycke vid försäljning av fast egendom.

Svar fråga 1

Om din pappa dör före din syster blir inte hans nya fru automatiskt din systers förmyndare. Däremot om din pappa tidigare uttryckt att han vill att hans nya fru ska bli förmyndare ifall han dör kommer det ske såvida inte överförmyndaren tycker det är olämpligt. Har din pappa inte rekommenderat någon kommer överförmyndaren välja en ny förmyndare i samråd med din syster.

Svar fråga 2

Underåriga kan inte skriva testamente. Vill din pappa ge bort eller sälja din systers del av fastigheten måste han få det godkänt av överförmyndaren i din systers kommun.

Slutligen rekommenderar jag att ni kontaktar överförmyndaren i din systers kommun eftersom jag inte kan bedöma din systers förmåga att uttrycka sin vilja och rättshandla. Vilket har stor betydelse över vad din pappa kan göra med vad din syster äger.

Hoppas det här svaret hjälpte dig!

Med vänliga hälsningar,

Eric NilssonRådgivare