Vem står risken för returen?

Hej.

Det är så att för cirka 2 månader sedan beställde jag en soffkudde från ett företag. När kudden levererades insåg jag att jag fått fel färg och att företaget tagit bort kuddarna från deras butik. Jag skickade tillbaka kudden med posten efter ett godkännande från företaget. 1 månad senare får jag en påminnelse på fakturan. Jag ringer upp företaget som ansvarar för betalning och dom skjuter upp fakturan. Nu cirka 2 månader senare får jag ett brev från inkasso där dom kräver mig på betalningen. Min fråga är vem det är som ansvarar för kudden efter att jag skickat tillbaka den. Posten scannade returavin på paketet och jag fick skriva under att den återlämnats till posten. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, kul att du valt att vända dig till oss på Lawline för att få svar på din fråga!

Tyvärr ansvarar du för kudden när du skickar tillbaka den. Har kudden kommit bort med posten kan du höra av dig till det företag som genomförde transporten. Du kan kräva att transportören ska ersätta dig för de utgifter du nu får med anledning av inkassokravet som du måste betala. För att ditt krav gentemot transportören ska vara gynnsamt krävs att du kan bevisa att du faktiskt lämnat in kudden hos dem för transport. Kudden identifieras med ett fraktsedelnummer, fördelaktigt är alltså om du har sparat detta nummer.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Med vänlig hälsning,
Vega SchortzRådgivare