Vem ska man kontakta om man råkat ut för personskada i samband med tågresa?

Jag och sambon åkte tåg när vi väl var framme där vi skulle av var hon påväg ut genom dörrarna och dörrarna börjar stängas och klämmer ihop hennes armar , efter detta fick hon ont mellan skuldrorna och en bit ner mot ryggen, ingen personal kom ens och fråga hur det gick utan bara dängde dörrarna och körde iväg när vi väl kom ut , vem kontaktar man i ett sånt här ärende ? För detta är inte okej någonstans

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att din sambo fått ont i kroppen efter att ha klämt sig i tågdörrarna. Du undrar nu vem ni ska vända er till. Jag kommer försöka att ge er råd och vägledning om hur ni kan gå vidare.

Din sambo har råkat ut för en personskada
Du beskriver att din sambos armar klämdes ihop i tågdörrarna och att hon på grund av detta fått ont mellan skuldrorna och ner mot ryggen. Detta utgör en personskada.

Din sambo bör vända sig till sitt försäkringsbolag i första hand
Om din sambo vill få ekonomisk ersättning för sin skada bör hon i första hand vända sig till sitt försäkringsbolag för att se om hon har någon försäkring som skulle kunna täcka denna typ av personskada.

För att klaga på tågbolaget bör ni vända er direkt till bolaget
Om du och din sambo vill klaga på tågbolaget borde ni kontakta dem direkt, exempelvis genom att ringa dem eller skicka ett mejl. På så sätt kan ni förklara för dem vad som har hänt, och att ni är missnöjda med deras agerande i samband med händelsen.

I det fall din sambo inte har möjlighet att få ut någon ekonomisk ersättning för skadan ur någon försäkring borde hon kunna kräva tågbolaget på skadestånd. Detta då tågbolaget borde vara skyldiga att utge skadestånd till din sambo för personskadan hon drabbats av på tåget, i enlighet med bestämmelserna i kapitel III i Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1371/2007 av den 23 oktober 2007 om rättigheter och skyldigheter för tågresenärer.

Det är dock möjligt att det inte blir nödvändigt att uttryckligen kräva tågbolaget på skadestånd. Om din sambo bara förklarar vad som har hänt tror jag det finns en stor chans att de på egen hand beviljar henne någon form av kompensation. Ett sådant bolag som kör tåg åt allmänheten borde nämligen vilja sina kunders bästa och därför tror jag att det borde gå att lösa genom att bara ha en saklig dialog med dem.

Om de är motstridiga rekommenderar jag dock din sambo att uttryckligen kräva dem på skadestånd.

Om tågbolaget inte vill kompensera skadan kan din sambo vända sig till Kronofogden

Även om situationen som sagt bör gå att lösa genom ett samtal med tågbolaget finns det alltid en risk att de vägrar att kompensera din sambo. I så fall skulle det kunna vara möjligt för din sambo att ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogden för att få kravet på skadestånd fastställt, vilket i sin tur kan göra det enklare att kräva in skulden. Ni kan läsa mer om hur man ansöker om ett betalningsföreläggande på Kronofogdens hemsida.

Det är även möjligt att stämma i domstol men det riskerar att bli olönsamt
Jag vill också upplysa om att det vid en tvist är möjligt att driva en skadeståndstalan i domstol genom att lämna in en stämningsansökan till tingsrätten. Detta är dock inget jag skulle rekommendera i första hand, speciellt inte om det skadestånd din sambo önskar inte innebär några större summor. Processer i domstol kan nämligen bli utdragna och riskerar att bli dyra jämfört med hur mycket man kan vinna på det.

Sammanfattning
Jag rekommenderar som sagt din sambo att i första hand kontakta sitt försäkringsbolag. I annat fall är mitt råd att hon kontaktar tågbolaget för att se om de kan kompensera på något sätt för den skada och olägenhet hon drabbats av. Jag tror som sagt att det borde finnas stor chans att de gör det, om hon bara förklarar vad som hänt.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om du har några ytterligare funderingar, är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen. Skulle du behöva mer hjälp med något kan även en av våra duktiga jurister hjälpa dig vidare. Du kan boka tid med en jurist här.

Vänligen,

Hugo Wejsfelt BorellRådgivare