Vem ska betala för bouppteckningen?

Hej!

Vem skall betala bouppteckningen?

Min sambo avled för 7 månader sedan.

Han hade 2 vuxna barn - dödsbodelägare.

Jag räknades som legetarie.

Räkningen för bouppteckningen gick på 35 002 kr.

I arvsuppgöret har dödsbodelägarna krävt mig på halva summan.

Jag trodde att faktura för bouppteckning bekostas av dödsboet/dödsbodelägarna.

Vem har rätt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att du undrar vem som ska betala för bouppteckningen vid en persons bortgång.

Det är i första hand ur dödsboets tillgångar som bouppteckningskostnader ska betalas. Som arvinge (dödsbodelägare) blir man inte ansvarig för den avlidnes skulder, utan de skulder som inte kan betalas ur dödsboet måste avskrivas.

Om tillgångarna i ett dödsbo understiger skulderna finns det inget lagreglerat för hur skulderna ska prioriteras. Kostnader för bouppteckning brukar dock generellt sagt prioriteras (10 § Förmånsrättslagen).

Om tillgångarna i dödsboet inte räcker till är det möjligt att ansöka om ekonomiskt bistånd för kostnaderna för bouppteckning hos socialkontoret hos kommunen (4 kap 1 § Socialtjänstlagen). Kommunen gör då en ekonomisk prövning och avgör om det finns behov för ekonomiskt bistånd.

Detta innebär alltså att varken du eller dödsbodelägarna ska stå för den kostnaden.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Nicolina AbaasRådgivare