FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt17/01/2019

Vem ringer man om man har bilen blir stulen?

Vem ringer man om man har fått bilen stulen?

Lawline svarar

Det här är mer rekommendationer än vad det är juridisk rådgivning. Jag rekommenderar dig att göra följande:

Anmäl till polisen 114 14

Detta nummer är till efter att brott har skett och inte under pågående brott. Du kommer kopplas till närmaste polisstation och således kan du direkt göra anmälan. I och med informationen du ger till polisen registreras blir det enklare för poliser och till personal att eftersöka den. Denna anmälan spelar även en viktig roll för möjligheten att erhålla ersättning från försäkringsbolaget då den ska visas för bolaget. De eventuella skadorna i form av parkerings böter och andra trafikförseelser, som tjuven begår med din bil, slipper du betala för om du anmäler. Kom ihåg att ringa tillbaka till polisen om du hittar bilen så efterlysningen kan återkallas.

Ring försäkringsbolaget/ leasingföretaget

Ring ditt försäkringsbolag och om bilen är leasad leasingföretaget, efter du gjort en polisanmälan.

Moneeb MohsenRådgivare