FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt25/11/2020

Vem kan vara framtidsfullmaktshavare?

Kan jag till min framtidsfullmakt ange föräldrar till de barn som är upptagna i mitt testamente ?

Vänligen

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag hänvisa till lagen om framtidsfullmakter. Jag tolkar din fråga som att du undrar vem du kan utse som framtidsfullmaktshavare, om det spelar någon roll att deras barn är testamentstagare enligt ditt testamente.

Du kan helt fritt välja vem du vill utse till framtidsfullmaktshavare. Det finns inga regler om vem detta kan vara, mer än att det måste vara en fysisk person, alltså en människa (1 §). Det är därmed inget hinder att din framtidsfullmaktshavares barn är testamentstagare enligt ditt testamente.

Däremot finns det regler om vem som får vara vittne till en framtidsfullmakt. En framtidsfullmakt ska vara skriftlig och bevittnas av två personer (4 §). Vem som får vara vittne regleras i ärvdabalken. Den som är under 15 år får inte vara vittne. Inte heller din make, sambo eller den som står i rätt upp- eller nedstigande släktskap eller svågerlag till dig (alltså dina föräldrar, barn, svärföräldrar, styvföräldrar och styvbarn), eller dina syskon får vara vittnen.

Jag hoppas detta kan hjälpa dig. Om inte, är du självklart välkommen att ställa en ny fråga! Det finns också bra information om framtidsfullmakter på Skatteverkets hemsida, här.

Mvh,

Emma JohannessonRådgivare