FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt01/12/2016

Vem kan förordnas som parkeringsvakt?

Till kommunala parkeringsvakter får förordnas arbetstagare anställda i ett annat företag.

Två lagar träder i kraft

6 § (1987:24) lag om kommunal parkeringsövervakning

och lag (1974:191) om bevakningsföretag.

Slutsatsen som jag har svårt att fatta blev:

det finns rätt att anlita ett företag som extern entreprenör.

Kan hända att det är på grund av att jag har svårt att tolka ordet förordnas.

Jag uppfattade det som att jag har rätt att anlita en person (arbetstagare), men inte företaget.

Lawline svarar

Som parkeringsvakter får endast den som har genomgått lämplig utbildning för uppgiften vara, 5§.

Parkeringsvakter förordnas av kommunen, 6§.

Till parkeringsvakter får förordnas arbetstagare hos sådana bevakningsföretag som omfattas av lagen (1974:191) om bevakningsföretag.

= Kommuner får förordna en arbetstagare från bevakningsföretag att vara parkeringsvakt.

Du skriver "Jag uppfattade det som att jag har rätt att anlita en person (arbetstagare), men inte företaget."

Om "du" är kommunen så har du rätt att anlita en sådan person.

Med vänliga hälsningar,

Alban DautajRådgivare