FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/11/2015

Vem har rätten till den gemensamma bostaden vid en äktenskapsskillnad ?

Hej! Jag har stått i bostadsförmedlingen i elva år. Första augusti skrev jag å min man på -med båda våra namn - ett förstahandskontrakt för hyresrätt hos Familjebostäder då jag kom på första plats till en lägenhet i Hökarängen efter att jag sålt min bostadsrätt i Nacka (som endast jag var ägare till). Jag har en bonusdotter som fyller arton i januari 2016 som bor heltid hos oss. Om vi separerar, vem har rätten till bostaden då rent juridiskt? Tack på förhand! Vänliga hälsningar LF

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt 11 kap. 8 ÄktB har den make som bäst behöver makarnas gemensamma bostad eller bohag rätt att få denna egendom mot avräkning i sin andel av giftorättsgodset. Vid bedömningen om vem som är bäst behövande tar man t.ex. hänsyn till om någon av makarna får ensam vårdnad över gemensamma barn och makes möjlighet att skaffa annan bostad m.m. Då dottern ska fylla arton i januari nästa år, kommer hennes bosättning inte tillmätas någon betydelse när en behovsbedömning görs.

Utifrån de angivna förutsättningarna kan jag än så länge bara ge ett generellt svar på din fråga. Du är välkommen att kontakta oss igen om du vill veta mer.

Nicole CaiRådgivare