FrågaFAMILJERÄTTBodelning27/01/2021

Vem har rätt till lägenheten vid skilsmässa?

Hej,

Jag och min fru ska skiljas vi har inga barn ihop under 18år men min fru har en son som är snart 19 år och bor hemma. Fråga 1. Har hennes son rätt att beställa paper om skilsmässan och att lägga sig i vår skilsmässa. Fråga 2. Jag har ännu inte fått tag i någonstans att bo min fru ska byta våran lägenhet med ett annat par ska jag skriva på skilsmässopaprena innan jag fått tag i egen lägenhet eller ska jag skriva på papperna mens jag bor kvar ? inte för att jag tror att hon ska lura mig på något sätt jag vill bara veta vilket som är bäst. Eller spelar det ingen roll i detta fall vi har ingen förmögenhet som ska delas. Tack på förhand.

Vänliga hälsningar

Undrande man

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vem kan begära skilsmässa?

Vid frågor om äktenskap rör vi oss i äktenskapsbalken (ÄktB). I 5 kapitlet ÄktB anges hur äktenskapsskillnad går till. Det är makarna som ansöker om äktenskapsskillnad, antingen tillsammans eller att en av dem ansöker (5 kap 1-2 §§ ÄktB). Vid ansökan om blankett som ska skrivas på inför en äktenskapsskillnad, så krävs personbevis. Sonen har inte rätt att beställa papper åt er som makar.

Vem får hyreslägenheten vid skilsmässa?

När det kommer till vem som ska få överta bostaden under en bodelning på grund av äktenskapsskillnad, så gäller att den make som bäst behöver bostaden ska få överta denna (11 kap 8 § ÄktB). Det ska anses skäligt att ta över kontraktet.

Det som avgör vilken av makarna som har bäst behov av bostaden avgörs av vem som har svårigheter att hitta egen bostad, ifall en av makarna har ett barn och hälsa kan ha inverkan på beslutet.

Det kan alltså finnas anledning att du får överta bostaden om du inte har annan bostad och inte kan hitta en efter er skilsmässa.

Sammanfattning

Sonen kan troligtvis inte blanda in sig i er skilsmässa, utan det är upp till er som makar att skriva på papper och att ansöka om dessa.

Gällande bostaden kan det vara bra att se över vem av er som har större behov av bostaden, innan ni bestämmer er för att göra er av med den. Att skriva på papper förändrar inte mycket, då fördelning av bostad räknas till bodelning. När skilsmässan har registrerats hos tingsrätten så kan ni bodela.

Jag rekommenderar dig att ta kontakt med vår juristbyrå här eller ringa oss för att få mer information i ärendet. Det kan finnas många faktorer som spelar roll i en sådan situation, och jag kan endast utgå ifrån det som du har angivit i frågan.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Amila ZahirovicRådgivare