FrågaKÖPRÄTTKöplagen31/12/2019

Vem har att bevisa att en vara är felaktig i ett köp mellan två privatpersoner?

Ja säljer en hel telefon som ni köparen säljer är trasig vem har rätt

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Då jag förutsätter att du sålt mobilen i egenskap av privatperson till en annan privatperson, så kikar vi närmare på köplagen (KöpL).

Köparen har en långtgående undersökningsplikt

Enligt köplagen är det köparen som ska visa att mobilen är felaktig. Det framgår inte av din fråga vad köparen påstår att det är för fel på mobilen, men som huvudregel kan sägas att köparen inte kan säga att varan är felaktig på grund av felet, om det är sådant att det skulle ha upptäckts vid köpet (20 § KöpL).

Skulle felet vara dolt så att det inte kunnat upptäckas genom en enklare undersökning av mobilen och du som säljare inte gjort köparen uppmärksam på att varan avvek från vad köparen med fog har kunnat förvänta sig, så har köparen möjligtvis rätt (17 § KöpL).

Du bär risken för alla fel som funnits innan dess att köparen fått mobilen, medan köparen bär risken för alla fel som uppkommer därefter (21 § KöpL).

Slutsats

Det är omöjligt att säga vem som har rätt i det här fallet då jag hade behövt mer information angående felet, när det ska ha uppkommit, om köparen gavs möjlighet att undersöka mobilen före köpet osv. för att kunna besvara din fråga.

Jag hoppas att detta svar åtminstone gav dig lite vägledning i ärendet och önskar dig ett gott nytt år!

Med vänliga hälsningar

Mattias TörnströmRådgivare