FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag27/06/2019

Vem har ansvaret för bokslutet?

Hej,

Jag har en revisionsfirma som sköter mina papper till mitt AB. Dem skickade in bokslutet för sent så jag fick 5000kr i böter. Vem är skyldig för felet? Jag anser att jag betalar dem för att sköta det och tycket dem miss sköter mina papper i mina ögon. Tacksam för svar.

Mvh Maria

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det juridiska ansvaret för årsredovisningen med bokföring och bokslut är styrelsens och VD:s. Det gäller även om det är en revisionsfirma som sköter uppgiften i deras ställe. Så oavsett vem som är skyldig till felet så kvarstår det juridiska ansvaret på styrelsen och VD.

Har revisionsfirman gjort fel kan det dock vara så att de brutit mot avtalet som ditt AB har med dem om hjälp med redovisningen. Har de inte gjort någon friskrivning har ditt AB goda möjligheter att kräva skadestånd för felet.

Styrelsen och VD har alltså fortfarande ett ansvar för redovisningen mot bolaget och Skatteverket. Samtidigt har dock redovisningsfirman ett ansvar gentemot bolaget för deras tjänst. Det gäller alltså att se situationen i två steg.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen med en ny!

Vänligen,

David Naud BjörklundRådgivare