FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/03/2022

Vem förrättar bodelning i händelse av ena sambons bortgång?

Hej,

jag har sambo och vi har två gemensamma barn. Jag har också två särkullbarn sedan tidigare. Det äldsta särkullbarnet blir snart myndig (är ju äldst i syskonskaran). Vem förättar bodelningen vid min eventuella bortgång? Blir det min sambo eller det äldsta särkullbarnet som äldsta bröstarvinge?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att utgå från bestämmelserna i sambolagen (2003:376) för att besvara din fråga.

När ett samboförhållande upphör kan en bodelning göras, vid ena sambons bortgång anses samboförhållandet som avslutat (2 § sambolagen). Det är upp till den efterlevande sambon att begära en bodelning och endast denna kan begära detta, och det ska ske senast när bouppteckningen förrättas (8 § & 18 § 1 stycket sambolagen).

När ena sambon går bort ska som sagt en bodelning göras och denne ska göras enligt samma regler som faller under äktenskapsbalkens bestämmelser (20 § sambolagen ). Här gäller att ifall ena sambon går bort ska en bodelning förrättas av efterlevande sambo, samt den dödes arvingar och universella testamentstagare. Således är det upp till både efterlevande sambon och dina arvingar att förrätta bodelningen enligt lag. Ifall de inte kan komma överens kan dock en bodelningsförrättare att förordas ( 20 § sambolagen & 5 kap 9 § äktenskapsbalken).

Jag hoppas du fått svar på din fråga och tack för att du vände dig till Lawline!

Nähar AbdulrezaRådgivare