Vem får vistas på ett skolområde och vad är förutsättningarna för att bli avvisad?

• Under vilka förutsättningar har utomstående rätt att vistas på skolan • Under vilka förutsättningar får man avvisas från skolan

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till lawline med din fråga!

När det kommer till frågor om ordningsregler på en skola så är det rektorn vid den särskilda skolenheten som beslutar om ordningsreglerna (5 kap. 5 § Skollagen). Det finns således ingen allmän regel om vem som får vistas på en skola och vilka förutsättningarna är för att bli avvisad. Även fast det inte finns någon direkt regel kring vem som får vistas vid en skolenhet, så får inte heller en avvisning från skolområde ske helt skönsmässigt. Ordningsreglerna ska vara till för att försäkra trygghet, ordning och säkerhet på skolområdet, och det är även dessa skäl som en eventuell avvisning ska ske på. Så om en person vistas på en skola efter att all skolverksamhet har avslutats, så har jag svårt att se att en avvisning kan ske då det inte finns några skäl för det. Men om en person vistas på skolområdet utan någon direkt anledning under skoltid så kan det absolut finnas skäl att avvisas personen från platsen utifrån trygghet, ordning eller säkerhetsskäl. Detta gäller även för vårdnadshavare om det exempelvis har betett sig hotfullt, varit berusade eller dylikt.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Alexander MogrenRådgivare