Vem får vara bouppteckningsman?

Jag är gift med A som är enda arvtagare till avliden. Därtill finns ett särkullbarn till tidigare avliden maka. Kan jag som gift med A vara en av bouppteckningsmännen?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Dödsbodelägarna ska utse två kunniga och trovärdiga gode män att förätta bouppteckningen enligt 20:2 Ärvdabalken (ÄB) https://lagen.nu/1958:637. Dödsbodelägarna själva, efterarvingar eller ombud för någon av dessa kan inte vara förrättningsmän.

Dödsbodelägare är efterlevande make eller sambo, arvingar och universella testamentstagare, 18:1 ÄB. Efterarvingar är de som har rätt till arv först sedan en annan arvinge avlidit, arvsordning finns i 2:1-4 ÄB.

Eftersom du själv inte är något av det ovanstående eller är ombud åt någon som är det, så finns det inga hinder för dig att vara bouppteckningsman.

Med vänlig hälsning,

Louise EskesenRådgivare