Vem får polisanmäla ett brott?

Hej. En person (A) blev uppringd av en kvinna (B) som behövde hjälp i en besvärlig situation. Bakom kvinnan hörde A en man (C) uttala ett hot mot B. A uppmanade B att polisanmäla hotet - vilket B inte vågar göra. Min fråga är därför: Kan A som genom telefonsamtalet själv bevittnade när hotet uttalades göra en sådan polisanmälan, eller är det enbart den som utsattes för hotet, B, som kan anmäla?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inga formella krav som bestämmer vem som kan göra en polisanmälan. Detta innebär alltså att vilken person som helst skulle kunna göra en anmälan. Person A skulle därför kunna polisanmäla hotet.

Åtalsprövningsregler samt målsägandens villighet att medverka bör beaktas

Det finns emellertid vissa aspekter som bör beaktas när någon annan än målsägande (den som blivit utsatt för brottet) polisanmäler ett brott. För det första bör man beakta regler om åtalsprövning. Staten, dvs åklagaren får bara väcka åtal i de brott som faller under allmänt åtal. För de brott som istället lyder under enskilt åtal, måste målsägande istället väcka åtal. Utifrån det du skriver är det tänkbart att händelsen kommer kunna ses som ett olaga hot, enligt 4 kap. 5 § Brottsbalken (BrB). Detta är ett brott som faller under allmänt åtal och åklagaren kan därför väcka åtal. Om person A skulle polisanmäla, är åtalet därmed inte beroende av målsägande för att väckas. Här kommer vi dock in på den andra aspekten av frågan, vilket är att den som blivit utsatt för brottet inte måste medverka till utredningen. Målsägande kan meddela polisen att denne inte vill medverka och kan inte heller bli tvingad till detta. Detta skulle i sin tur kunna innebära att polisen anser att det inte går att utreda brottet och utredningen läggs ner.

Sammanfattningsvis så kan person A anmäla händelsen. Polisen har då en skyldighet att utreda brottet. Det finns inga åtalsprövningsregler som sätter stopp för att målsägande inte själv är aktiv. Däremot kan en icke-medverkande målsägande innebära att utredningen blir för tunn och måste läggas ner.

Malin HedlundRådgivare