FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt15/12/2018

Vem får man använda som vittne?

Får en nära anhörig bevittna en fullmakt till en advokat för en bouppteckning,samt vad räknas som nära anhörig

Mvh

Bengt-Åke Andersson

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I lagen med särskilda bestämmelser angående vittne vid vissa rättshandlingar så står det som jag kommer förklara närmare här.

Det korta svaret på din fråga är att en nära anhörig får bevittna en fullmakt för en bouppteckning, men inte i vissa fall. Jag ska gå igenom vad som kan göra att man inte får vara ett vittne.

Vittnet får inte ha ett särskilt intresse av det som fullmakten handlar om:

Det borde inte vara ett problem i ditt fall, eftersom du gör en bouppteckning vilket i princip är en lista över dina tillgångar och skulder. Jag ser inte hur en nära anhörig kan ha ett intresse av detta eftersom det tydligt framgår vad man äger och är skyldig. En advokat kan ju inte ändra på det.

När kan en nära anhörig inte vara ett vittne:

Om din anhöriga är psykisk sjuk eller under 15 år så får personen inte vara ditt vittne.

Personer som kan räknas som nära anhörig:

Det står inte någonstans i lagen vem som räknas som nära anhörig. Men när det gäller att bevittna testamente så utesluts vissa personer (ärvdabalken 10 kap. 4 §):

1. Make/ hustru eller sambo

2. Barn, föräldrar och syskon

3. Makes/ hustrus syskon

Jag tycker att detta är en bra utgångspunkt för att avgöra om någon är nära anhörig. Men som sagt gäller detta för testamente. Du ska inte upprätta ett testamente, alltså kan dessa personer vara vittne åt dig!

För att göra en lång historia kort: det borde inte vara något problem för dig att använda en nära anhörig som vittne!

Hoppas detta har hjälpt dig och lycka till med bouppteckningen!

Med vänliga hälsningar,

Lawline Rådgivare