FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt08/07/2018

Vem får buda vid försäljning av samägd egendom?

Min far (Calle) och hans bror (Göran) äger en sommarstuga tillsammans. De har ärvt stugan från sina föräldrar. De har svårt för att komma överens och jag är därmed orolig för att Göran kommer att vilja sälja sin del. Han kommer då, av ren despyt, inte att vilja sälja sin del till Calle, dvs. låta Calle köpa ut honom. Göran kommer istället använda sig av lagen om samäganderätt och vända sig till tingsrätten för att få sälja huset via offentlig auktion. Detta med anledning av att Calle inte vill sälja sin del. Det tåls att säga att verken Calle eller Göran vill sälja huset och ingen kan tänka sig att bli utköpt av den andra. Det jag undrar är om den part, i detta fall Göran, som vänt sig till tingsrätten för att få igenom en försäljning sedan också kan buda på huset under auktionen? Eller om det bara är den andra parten, i detta fall Calle, som får lov att buda? Eller får ingen buda?

Lawline svarar

Hej! Vad trevligt att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Både Calle och Göran får buda på sommarstugan vid en offentlig auktion. Det finns inget i samäganderättslagen som hindrar att ägarna är med vid budgivningen.

Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att ställa en ny fråga!

Vänlig hälsning,

Sara JönssonRådgivare