Vem får bo kvar i huset vid en skilsmässa?

Hej, jag vill veta om jag har rätt att behålla huset tills jag hittar lämpligt boende pga min autistiska son under skilsmässa?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline med din fråga.

Domstolen beslutar
Det är domstolen som beslutar vem som har rätt att bo kvar i bostaden efter en skilsmässa. När de tar detta beslut brukar de ta särskild hänsyn till om det finns barn med i bilden och då ge boendet till den föräldern som det är tänkt ska ta hand om barnet/barnen i första hand. Jag förstår det på din fråga som att det är din son och inte er gemensamma. Med tanke på att han lider av autism har han ett stort behov av trygghet och kontinuitet varför jag tror att domstolen skulle låta dig bo kvar i huset, åtminstone tills du hittar någon annanstans att bo med honom, 14 kap. 7 § Äktenskapsbalken.

Om din respektive också har egna barn kan detta givetvis spela in i bedömningen som domstolen gör. Deras beslut har som syfte att bestämma vem av er som har störst behov av huset. Finns det fler barn med i bilden kan frågan alltså bli svårare.

Om du får behålla huset måste du vara medveten om att din make/maka lär ha rätt till kompensation av dig för det.

Råd
Om din make/maka inte går med på att du ska få bo kvar i huset med din son är mitt råd till dig att du hör av dig till den tingsrätt som du tillhör och ber dem att ta ett beslut om detta. Vi här på byrån kan givetvis hjälpa dig om du behöver det. Då är det bara att anlita en av våra jurister på byrån. Är du intresserad av det, eller har några följdfrågor till mig, är det bara att höra av dig till mig på Lisa.Gustafsson@Lawline.se så återkommer jag. Annars önskar jag dig ett stort lycka till!

Vänligen

Lisa GustafssonRådgivare