FrågaFAMILJERÄTTBodelning17/01/2022

Vem får behålla huset vid skilsmässa?

Hej,

Min man och jag vill bygga ett hus tillsammans. Jag känner att jag tar en större risk än vad han gör och skulle kunna förlora mer vid en ev skilsmässa. Detta pga att han tjänar mer, skulle ha närmast till jobbet etc. från nya huset. Barnen skulle vi ha lika vårdnad om. Det skulle troligen innebära att han skulle ha kvar huset. Eftersom risken finns att vi investerar mer än marknadsvärdet skulle bli på huset till en början ser jag att jag skulle förlora på det. Huset bör dock stiga i pris väsentligt under kommande år med tanke på dess attraktiva läge. Min fråga är därför om det går att skriva något avtal innan vi bygger huset om vad som skulle hända vid ev skilsmässa, tex att det skulle säljas? Det skulle kännas tryggare för mig.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du har inkommit med din fråga till Lawline.

Jag antar att du och din man är gifta, samt att ni har varit tillsammans i minst fem år. Jag antar även att ni inte har ett befintligt äktenskapsförord.

Juridisk bakgrund

Skilsmässor och bodelningar regleras genom äktenskapsbalken (ÄktB). En bodelning är förfarandet som utgör fördelningen av det så kallade giftorättsgodset. Giftorättsgods är i regel all egendom som inte är undantagen genom föreskrifter i avtal, gåvobrev, testamenten och dylikt (7 kap 12 §§ ÄktB). Makar har även rätt att behålla personliga saker, så som exempelvis kläder och immaterialrätter (10 kap 1–5 §§ ÄktB).

Utgångspunkten vid skilsmässor är att makar delar lika på sin egendom och sina skulder (11 kap 3 § ÄktB). Jag tolkar dock din fråga som att du är oroad över vem som kommer att få behålla huset i praktiken, det vill säga vem som får bo kvar där ifall någon av er skulle ha råd att behålla det ensamt. Vem som får behålla vad kallas för lottläggning (11 kap 7 § ÄktB). Resultatet av denna lottläggning ska sedan bli att båda parter erhåller egendom som är lika värd. Om ni båda skulle begära att få behålla huset ska det tilldelas den personen som bäst behöver det (11 kap 8 § ÄktB). I dessa situationer står barnen i fokus. I sådana fall är det dock av mer betydande värde ifall någon av er skulle få ensam vårdnad, vilket inte verkar vara avsikten.

Din situation

Det finns således inte någon tydlig part av er som tydligt har ett större behov av bostaden. Det är alltså inte solklart huruvida någon av er kommer att bli ensam ägare till bostaden efter en eventuell skilsmässa. Detta förändrar inte att ni båda har rätt att få egendom lika fördelad. Du kan således inte bli tilldelad mindre än din man vid en skilsmässa, antingen genom att du får egendom som är lika värd eller genom att du blir ekonomiskt kompenserad.

Om ni skulle, så som det ser ut i dagsläget, fortsätta att vara samägare till fastigheten finns det en rätt till utköp genom offentlig auktion (6 § samäganderättslagen). Jag antar att det är osannolikt att ni vill att en främmande person ska vara delägare till fastigheten. Således är det mest troligt att ni säljer fastigheten i dess helhet, ifall ingen av er har råd att köpa ut varandra.

Sammanfattning och råd

Summan av kardemumman är alltså att du aldrig riskerar att "förlora" något rent ekonomiskt. Du har alltid rätt att bli kompenserad för huset, i enlighet med marknadsvärdet, ifall det skulle uppstå en skilsmässa. I praktiken sker detta antingen genom att ni säljer huset, eller genom att någon av er köper ut den andre. Detta är dock, så som jag nämnt ovan, under förutsättningen att ni inte har skrivit ett äktenskapsförord som förordnar att huset är din mans enskilda egendom.

Det du kan göra är att diskutera med din man hur ni vill göra i framtiden. Ni skulle även kunna upprätta ett äktenskapsförord (7 kap 3 § ÄktB) där ni fördelar egendom på ett sätt som känns bra.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,
Viktor VårlidRådgivare