FrågaKÖPRÄTTKöplagen18/10/2018

Vem betalar för reparationskostnader för en såld bil efter avlämning?

Hej!

Jag och min man sålde en bil för ca 3 veckor sedan till en annan privatperson. Han och hans kompisar kollade på bilen, provkörde och tog god tid på sig. Det tog särskilt lång tid då ingen ville stå på bilen, det var bra 2 av dessa 5 ungdomar som hade körkort (alla svenska medborgare). De prutade från 15000 till 13000 och allt var bra så långt! Vi gjorde upp affären, skrev under pappren och han förde direkt över pengar.

Han hörde sedan av sig på hemvägen och sa att bilen hade stannat på hemvägen pga rasad motor. Han meddelade att motorn har skurit sig, men vi har aldrig märkt av/ haft några som helst problem med bilens motor de 7 år som jag har ägt bilen. Min man arbetar som besiktningstekniker och han har inte märkt av något som skulle tyda på fel heller! Personen vill då att vi betalar kostnaden för att laga motorn. Vi kom då muntligt överrens om att dela reparationskostnaderna och vi förde tillbaka 2000 kronor. Nu ringer de om nätterna igen och vill ha ytterligare pengar för att laga bilen, nu senast ringde han mamma. De vill ha 2000 kronor till nu när "er lön har kommit annars får ni hämta skiten". Detta är ju ett fel som vi inte visste om, hur mycket pengar ska vi behöva betala? Det handlar om otur att bilen gick sönder när de precis hade köpt den.

Men har han rätt, ska vi betala ännu mer även om vi muntligt kom överrens om 2000 kronor? Bilen står nu på honom.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Köp mellan två privatpersoner regleras i köplagen. I samband med köpet övergår risken för varan från säljaren till köparen. Säljaren ska stå för kostnader för varan som uppkommer innan den har överlämnats till köparen, men när avlämnandet har skett ansvarar köparen för framtida kostnader som uppstår, exempelvis reparationskostnader för en rasad motor (12 och 13 §§). Detta innebär alltså att köparna samtidigt som de hämtade bilen också tog över risken för att något skulle hända med bilen. Ett undantag som görs från denna regel är att köparen inte ska bära risken för ett fel som beror på något säljaren har orsakat och som köparen inte måste anses ha vetat om vid köpet (20 och 30 §§). Med detta menas (1) att felet måste ha funnits innan köpet och (2) att köparen, som förväntas ha undersökt bilen innan köpet, inte kan antas ha kunnat upptäcka felet innan köpet. Om felet har uppkommit efter köpet, eller om köparen borde ha förstått att motorn kunde skära sig, kan köparen alltså enligt köplagen inte kräva er på pengar.

Reglerna i köplagen är inte tvingande, innebärandes att avtalsfrihet gäller mellan er och köparna (3 §). Ni behöver alltså inte använda er av den rättsliga definitionen av riskövergång och fel i varan, och ni har all möjlighet att erbjuda er att betala delar av kostnaden om ni kommer till en överenskommelse med köparna på så vis. Alternativet till att komma överens är att påbörja en tvist i domstol, där domstolen kommer utgå ifrån avtalsförhållandet samt köplagens bestämmelser för att göra en mer ingående bedömning av vem som ska ansvara för det eventuella felet (en process i domstol är ofta mer kostsamt än en överenskommelse). Om ni väljer att försöka nå en överenskommelse med köparna kan ni istället använda bestämmelserna ur köplagen som argument för eran sak.

Hoppas du fick svar på din fråga, om du har fler frågor är du välkommen att höra av dig till Lawline igen!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare