Vem behöver uppfylla försörjningskravet?

Hej!

Jag har en fråga ang min väninna och hennes familj och vilka villkor som gäller för att de ska få flytta till Sverige och arbeta här. Min väninna är svensk, svensk medborgare, född och uppvuxen i Sverige men har bott i New York de senaste 25 åren. Hon är gift med en amerikan som även är amerikansk medborgare.

Min väninna säger att för att få flytta hit måste mannen ha fast jobb och bostad här redan innan de alla flyttar hit.

Är detta verkligen sant?

Vad krävs för att han kan få arbetstillstånd ?

Tack för svar!

Med vänlig hälsning

Anna Tersmeden

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Den som är gift med en svensk medborgare har rätt till uppehållstillstånd på grund av anknytning, vilket framgår av 5 kap. 3 § första punkten utlänningslagen. För att ansökan om uppehållstillstånd ska godkännas måste anknytningspersonen, alltså din väninna, uppfylla ett försörjningskrav. Försörjningskravet innebär att hon måste kunna försörja sig själv samt hennes familjemedlemmar, Detta innebär att din väninna måste ha en inkomst som efter skatt täcker den faktiska boendekostnaden samt ett visst normalbelopp. För 2020 är normalbeloppet 8 264 kr. Denna inkomst kan bestå av lön, arbetslöshetsersättning, sjukpenning, eller inkomstgrundad ålderspension. Försörjningskravet kan dessutom uppfyllas om din väninna har en tillräckligt stor förmögenhet som hon själv, hennes man, och eventuellt även hennes barn, om de också ansöker om uppehållstillstånd, kan leva på i två år. Utöver detta måste din väninna ha en bostad av tillräcklig storlek och standard. För två vuxna utan barn är bostaden tillräckligt stor om det finns ett kök eller en kokvrå. Om barn ska bo i bostaden måste bostaden ha fler rum, det är dock tillåtet att barn delar rum med varandra.

Eftersom din väninna inte är bosatt i Sverige kräver Migrationsverket dessutom att hon manifesterar en konkret avsikt att flytta tillbaka till Sverige. Ett exempel på detta är att införskaffa en bostad som är inrättad för åretruntbruk. Vidare kan det vara bra att veta att även utländska, ogifta barn under 18 år har rätt att söka uppehållstillstånd på grund av anknytning, vilket framgår av 5 kap. 3 § andra punkten utlänningslagen. Alltså kommer din väninnas barn inte ha rätt till uppehållstillstånd på grund av anknytning om de är över 18 år gamla. Om din väninnas barn har svenskt medborgarskap behöver de dock inte ansöka om svenskt uppehållstillstånd, och omfattas alltså inte heller av försörjningskravet.

Mer om vad som gäller för någon som vill ansöka om uppehållstillstånd på grund av anknytning, och hur en sådan ansökan, som ska göras innan inresa till Sverige, görs, hittar du på Migrationsverkets hemsida.

Vänliga hälsningar,

Aras TofekRådgivare