Vem bär risken vid retur?

Vem står risken för returen? Har gjort ett ångerköp och själv betalat retur frakten. Har skickat in det spårbart och företaget har fått paketet. Nu visar det sig att varan gått sönder under transport. Butiken säger jag har ansvar för returen även under transport. Stämmer detta? Läser man på konsumentverkets sida står det att butiken har ansvar för returen. Vad gäller?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret beror på om du handlat via internet eller i en fysisk butik. Om du handlat i en fysisk butik gäller att när varan har avlämnats till köparen har risken gått över på köparen. Det gäller även om köparen har utnyttjat ångerrätten och skickar tillbaka varan till säljaren. Det innebär att du som köpare bär risken för varan fram till dess att den lämnats tillbaka till säljaren (8 § konsumentköplagen). Om det finns villkor i ert avtal vid köpet som är mer förmånliga för din del gäller dock dessa istället (3 § konsumentköplagen).

Om du däremot har handlat över internet gäller lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Det finns inga särskilda regler i den lagen gällande risken för varan vid utnyttjande av ångerrätten. Allmänna reklamationsnämnden anser dock att säljaren står risken under transporten från det att köparen lämnat varan till transportören.

Om du och företaget inte kommer överens kan du göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden.

Med vänliga hälsningar

Clara DanelidRådgivare