Vem bär risken när ett paket kommit bort?

2020-12-18 i Konsumentköplagen
FRÅGA
Hej, Jag har beställt ett paket från ett företag som uppger sig ha levererat mitt paket utanför min dörr. Jag har dock inte mottagit något paket och inte heller fått en notis om när eller att dem faktiskt har levererat paketet. Enligt deras hemsida så står det att mitt paket levererats 05:46 och när min sambo gick till jobbet strax efter 6 låg det inget paket utanför dörren. Däremot när jag gick ut med soporna några timmar senare så såg jag att en granne hade ett paket utanför sin dörr från samma företag. Jag tänkte inte så mycket mer på det och eftersom många säkert har beställt därifrån nu inför jul. Jag har inte heller minne av utanför vilken exakt dörr det var jag såg paketet eftersom det bara va i farten som jag såg det. Vem bär egentligen ansvaret för paketet när det inte har levererats till rätt dörr eller kommit bort? Vi har en öppen trappuppgång så vem som helst kan gå in i trappuppgången. Tacksam för svar.
SVAR

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det framgår inte i om du handlar i egenskap av privatperson (konsument) eller näringsidkare (företagare). Jag utgår från att du är konsument men kommer även att skriva vad som är av relevans ifall du skulle vara näringsidkare. Anledningen till uppdelning är för att olika lagrum blir aktualiserade. För konsument är det konsumentköplagen (KköpL) och för näringsidkare är det köplagen (KöpL).

Som konsument

Det är viktigt att veta vad som är avtalat mellan er, viktigt att poängtera att i konsumentförhållande kan man aldrig avtala om sämre villkor i jämförelse med bestämmelserna i KköpL (3 § KköpL). För att avgöra vem som har ansvar för paketet är det viktigt att fastställa vem som bär risken (8 § KköpL). Det är säljaren som bär risken tills den avlämnas till köparen, avlämningen medför att köparen får besittning (6 § KköpL). Frågan här blir således om varan har avlämnats korrekt och om du har fått besittning. Vanligtvis likställs avlämning i frågan om post att den lämnas i brevlådan eller ställs på köparens tomt. Att lämna det utanför en lägenhetsdörr är inte att likställas som avlämning.

Som näringsidkare

Här finns inget konsumentskydd i fråga om vad som avtalats. KöpL är dispositiv och svaret kommer återfinnas i ert avtal. Om inget däremot är avtalat blir KöpL aktuell. Finns liknande bestämmelser, om vem som bär risken och när det övergår till köparen.

Sammanfattningsvis

Slutsatsen är då att säljaren är den som ansvarar för att ditt paket har kommit bort. Eftersom avlämningen inte har utförts korrekt. Detta kan utläsas från 8 § i KköpL. Du behöver således inte spekulera något om hur paketet har försvunnit. Jag rekommenderar att du tar upp det med företaget först och eventuellt kräver fullgörelse enligt 12 § KköpL.

Hoppas detta svarar på din fråga om vem som bär ansvaret!

Med vänliga hälsningar,

Leo Pizarro Vargas
Fick du svar på din fråga?