Vem bär risken för varan?

2021-07-02 i Konsumentköplagen
FRÅGA
Hej, gjorde ett internetköp på ett par skor från sneakersnstuff för några veckor sedan. Schenker som var fraktbolaget kontaktade mig nyligen och förklarade att de tappat bort mitt paket. Vem är ansvarig för det borttappade paketet och vem ska jag kräva ersättning från? Schenker eller sneakersnstuff? Tack på förhand!
SVAR

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag antar att du har köpt varan i egenskap av privatperson och därför är konsumentköplagen (KKöpL) tillämplig.

Att bära risk för en vara innebär att man ansvarar för om varan förstörs eller kommer bort och risken övergår på köparen när varan avlämnas (8 § KKöpL). Med avlämnas menas att den ska komma i köparens (din) besittning, vilket den inte har gjort (6 § KKöpL).

Eftersom du inte har fått varan i din besittning är det näringsidkaren, alltså e-butiken, som bär risken för varan. Du bör därför kräva återbetalning från e-butiken. E-butiken i sin tur får sedan kräva betalning från Posten om den anser att det är Posten som är ansvarig för att varan försvunnit.

Det är även viktigt för dig att veta att näringsidkaren inte får tillsätta avtalsvillkor som är till nackdel för köparen i jämförelse med bestämmelserna i KKöpL. Alltså, om e-butiken avtalat om att risken faller över på konsumenten tidigare än vad det står i KKöpL så är dessa villkor ogiltiga (3 § 1 stycket KKöpL).

Hoppas att mitt svar är till hjälp för dig.

Vänlig hälsning,

Maia Sadek
Vi kan hjälpa dig vidare!
Våra jurister ger dig personlig hjälp. Klicka för att boka tid med Lawline Juristbyrå: BOKA.
Fick du svar på din fråga?