Vem bär risken för varan?

2021-06-04 i Konsumentköplagen
FRÅGA
Hej! Jag har beställt flera varor på en hemsida som skulle levereras av ett företag. Budet har varken knackat på dörren eller liknande. Jag mottog ett sms runt 06.00 på morgonen att de hade levererat men när jag öppnade dörren ca 10 minuter efter fanns inget paket där eller i trappuppgången, jag har pratat med grannarna och inget har mottagit detta och detta verkar vara ett vanligt problem med detta företag. Företaget menar att de hade levererat 03.00 men bekräftelse om inte förens tre timmar senare och fr anser att ansvaret går över till mig, hur kan man gå till väga med detta? Går det att polisanmäla?
SVAR

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag antar att du har köpt varan i egenskap av privatperson och därför är konsumentköplagen (KKöpL) tillämplig.

Att bära risk för en vara innebär att man ansvarar för om varan förstörs eller kommer bort och risken övergår på köparen när varan avlämnas (8 § KKöpL). Med avlämnas menas att den ska komma i köparens (din) besittning, vilket den inte har gjort (6 § KKöpL).

Eftersom du inte har fått varan i din besittning är det näringsidkaren, alltså e-butiken, som bär risken för varan. Du bör därför kräva återbetalning från e-butiken. E-butiken i sin tur får sedan kräva betalning från Posten om den anser att det är Posten som är ansvarig för att varan försvunnit.

Det är även viktigt för dig att veta att näringsidkaren inte får tillsätta avtalsvillkor som är till nackdel för köparen i jämförelse med bestämmelserna i KKöpL. Alltså, om e-butiken avtalat om att risken faller över på konsumenten tidigare än vad det står i KKöpL så är dessa villkor ogiltiga (3 § 1 stycket KKöpL).

Hoppas att mitt svar är till hjälp för dig.

Vänliga hälsningar,

Maia Sadek
Fick du svar på din fråga?
Senaste besvarade frågorna inom Konsumentköplagen (1224)
2021-06-13 Kan entreprenör kräva ersättning för ROT-avdrag i efterhand?
2021-06-11 Hur många gånger kan säljaren reparera?
2021-06-08 Kan en konsument häva ett köp vid dröjsmål?
2021-06-07 Säljaren godtar inte begäran om hävning

Alla besvarade frågor (93079)