FrågaKÖPRÄTTKöplagen01/01/2020

Vem bär ansvaret för fel i vara vid köp mellan två privatpersoner?

Hej! Köpte en bil på blocket av en privatperson i slutet av augusti i år. Volvo V50 från 2007. Skulle användas till att dra en häst med vilket säljaren sa skulle gå super då den var stark. Den skulle varit regelbundet servad och i fint skick. "Bara att köra!" Jag provkörde och tyckte det kändes bra så köpte den utan kontrakt för 27500kr. En månad senare startar inte bilen, fick byta hela startmotorn hos en verkstad. Kontaktade säljaren som sa att den aldrig gjort så innan. Efter lagningen fortsatte problemen, märktes inte i stadskörning men på motorvägen tog den inte gasen och fick åka till verkstaden igen. Där hittades en rad fel som de flesta enligt mekanikerna måste ha funnits där en längre tid. Bland annat fel på turbon, bromsar bak och bränslegivare. Det skulle kosta ca 20 000kr att laga enligt verkstaden och då med begagnade delar. Jag kontaktade säljaren för att häva köpet. Jag stog för den första reparationen men det här var verkligen inte vad som utlovats vid försäljningen. Han vägrar ta tillbaka den eller hjälpa till med fakturorna för reparation. Vad ska jag göra? Finns det chans att häva köpet eller får jag skylla mig själv som köpt en skrotbil? Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är problemet?

Du har, som privatperson, köpt en bil av en annan privatperson, som är defekt. Denna typ av problem kallas inom juridiken för fel i vara och regleras i köplagen (KöpL) om inget annat avtalats (3 § KöpL). Frågan att ta ställning till är huruvida rätt att häva köpet föreligger.

Vad innebär fel i vara?

Bilen är bland annat att anses som felaktig om den inte stämmer överens med den kvalitet som följer av avtalet (17 § 1 stycket KöpL). Bilen är även att anses som defekt om den inte stämmer överens med sådana uppgifter som säljaren har lämnat i samband med köpet (18 § 1 stycket KöpL).

Fel vid köp av begagnade varor

När en begagnad vara säljs anses den säljas i befintligt skick eller med ett liknande allmänt förbehåll. Detta innebär att varan säljs med brister, slitage och dylikt. En vara som sålts i befintligt skick kan trots detta vara felaktig om bilen avviker från det säljaren informerat dig om i samband med köpet eller potentiellt underlåtit att informera om ett känt fel (19 § 1 stycket 1 punkten respektive 2 punkten KöpL).

Köparens undersökningsplikt

Du som köpare har en undersökningsplikt (20 § 1 stycket KöpL). Undersökningsplikten innebär att du som köpare inte kan åberopa fel som skulle upptäckts vid en undersökning. Detta gäller dock inte om säljaren har handlat i strid mot tro och heder (20 § 2 stycket KöpL).

Vad innebär detta för dig?

Om säljaren kan hållas ansvarig har du rätt till bland annat prisavdrag eller hävning av köpet samt skadestånd (30 § KöpL). Huruvida säljaren kan hållas ansvarig är en avvägning i bedömningen mellan din undersökningsplikt och säljarens upplysningsplikt, där säljaren potentiellt har dolt ett känt fel genom att försäkra dig om att allt var i sin ordning. Detta är en bedömning som jag inte kan utföra baserat på den information som du har lämnat i frågan. Jag råder dig att ta kontakt med säljaren igen med ovan nämnda argument.

Hoppas att svaret varit till din hjälp, annars är du varmt välkomna att höra av dig till oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare