Vem ärver pension?

Hej

Jag och min man är gifta och har 2 barn tillsammans men han har en döter sedan tidigare.

Om min man gårbort vem får hans spåradepension?

Har hans döter också rätt till ?

Med vänlig hälsning, DF

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Pension är en sådan typ av rättigheter som undantas från bodelning (10 kap 3 § Äktenskapsbalken), vilket är något som görs vid din makes dödsfall. Ni delar alltså upp er egendom mellan er, men hans pension kommer att tillfalla hans del utan att den ska ingå i det så kallade giftorättsgodset. Efter att bodelning är gjord så har hans tre barn arvsrätt då de är så kallade bröstarvingar (2 kap 1 § Ärvdabalken) och ärver lika stor del var av hans kvarlåtenskap, där då även hans pension kommer att ingå.

Om ni fortfarande är gifta vid hans bortgång kommer dock du som efterlevande maka att ärva även hans del med så kallad fri förfoganderätt, vilket innebär att hans del tillfaller dig. Den delen av arvet kommer ju att tillfalla era barn senare när även du går bort. Hans dotter är dock ett så kallat särkullbarn, vilket betyder att hon om hon vill har rätt att få ut sin del av arvet redan då han går bort. (3 kap 1 § ÄB)

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Carolina LundhRådgivare