Vem ärver om det inte finns barn?

Hejsan

Är det sant att om man är gift i Sverige utan barn och en av partner dö, då ärver automatiskt den andra alla tillva??

Mvh Andrew.

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt oss på Lawline!

Det stämmer till viss del! Enligt 3 kap. 1 § Ärvdabalken så ärver den efterlevande maken allt, med undantag för särkullsbarn som dock inte verkar finnas i detta fall. Däremot i 3 kap. 2 § står det att när den andra maken också dör så ärver den första makens barn, i första hand, och föräldrar i andra hand. Alltså den del av dödsboet som tillhörde den första maken tillfaller dennes föräldrar. Man kan säga att den andra maken ärver allt tills denne dör då går arvet tillbaka till det familjeled det kom ifrån.

Hoppas det här hjälpte!

David ZandianRådgivare