Vem ärver när syskon saknar barn och är ogift?

vår bror har dött,han var inte gift, inga barn eller testamente. Våra föräldrar är döda. Vi är 5 helsyskon,sen har vi en halvsyster på fars sida. Hur ärver vi ? Delas arvet 50 % mor och 50 % far ? Mors delas på oss 5 helsyskon? Fars delas på 6 ? Vår halvsyster avsade sig sitt arv efter vår far. Har hon ändå rätt till arv efter sin halvbror ? Mvh xxx

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din frågan som att din avlidne bror hade 5 helsyskon och ett halvsyskon (på din fars sida) och att du nu vill veta hur arvet delas upp mellan er. Eftersom att din fråga handlar om arv kommer jag i mitt svar hänvisa till lagtext i Ärvdabalken.

Arvet delas lika mellan era föräldrar

Då din bror inte hade några barn och var ogift fördelas din brors arv lika mellan era föräldrar (2 kap. 2 § första stycket ÄB). Det här innebär att din mor ärver 50% och din far ärver 50%, precis som du skriver i din fråga. Eftersom att era föräldrar är avlidna kommer arvet istället fördelas mellan dig och dina syskon.

Din mors del av arvet delas mellan hennes barn

Den del som din mor skulle ärvt av din bror delas upp mellan hennes barn (2 kap. 2 § andra stycket ÄB). Det här innebär att 50% av din brors arv delas lika mellan er 5 helsyskon.

Din fars del av arvet delas mellan hans barn, inklusive er halvsyster

På samma sätt kommer de 50 % som din far skulle ha ärvt efter din bror delas mellan hans barn. Även er halvsyster räknas in här (2 kap. 2 § andra och tredje stycket ÄB). Att ditt halvsyskon avsade sig rätten till arv efter er far påverkar inte hennes rätt till arv efter din bror.

Sammanfattning

En sammanfattande bedömning i ditt fall är därför följande: 50% av arvet delas lika mellan din brors 5 helsyskon och 50 % delas mellan din brors 6 syskon (5 helsyskon + 1 halvsyster).

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Klara LindblomRådgivare