Vem ärver när en av makarna dör och det bara finns särkullbarn?

Hej Min man och jag är gifta sedan feb 2024. Jag har 4 barn, han har fyra barn. inga gemensamma barn. Om min man går bort först, ärver jag något efter honom ? MVH M

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att utgå ifrån att din man inte har upprättat ett testamente om han går bort. När ett testamente finns så ska testamentet gälla i första hand förutsatt att det inte strider mot lagens bestämmelser. Utifrån din fråga framgår det inte heller om det har gjorts några gåvor (förskott på arv). Därför kommer jag utgå ifrån att det inte heller finns gåvor. Därmed kommer svaret endast utgå från lagreglerna. Eftersom din fråga berör arvsrätt så är ärvdabalken (ÄB) tillämplig.

Särkullbarns rätt till arv

Barn har rätt att ärva efter sin förälder (2 kap. 1 § ÄB). Du och din man har inga gemensamma barn, däremot har ni barn från tidigare relationer. Dessa barn kallas inom arvsrätten för särkullbarn. I det fall det inte finns några gemensamma barn så ska den avlidnas egendom tillfalla särkullbarnen direkt efter dennes död (3 kap. 1 ÄB). Barnen kan dock avstå från sin rätt till arv till förmån för den efterlevande maken, och i så fall får barnen ut sin del av arvet när även den efterlevande maken avlider (3 kap. 9 § ÄB). Möjligheten för särkullbarn att avstå från sitt arv är dock endast frivillig.

Efterlevande makens rätt till arv

Den efterlevande maken har trots ovanstående alltid rätt att få ut ett värde som motsvarar fyra gånger det prisbasbelopp som gäller vid tiden för dödsfallet, så långt kvarlåtenskapen räcker. Notera dock att det inom detta värde inkluderas vad den efterlevande maken fått genom bodelningen samt den efterlevande makens enskilda egendom. Detta innebär att om den efterlevande maken redan har fått minst 4 prisbasbelopp från bodelningen så har maken inte rätt till arv när den avlidne endast har särkullbarn (3 kap. 1 § 2 stycket ÄB). År 2024 är prisbasbeloppet 57 300 kr.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga. Tveka inte att ställa fler frågor till oss på Lawline om du har ytterligare några funderingar!

Med vänliga hälsningar,

Manal El JanoudiRådgivare