Vem ärver min livförsäkring?

Vem ärver pengarna från min livförsäkring, min fru eller mina barn från mitt första äktenskap ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du har skrivit in någon särskild person som förmånstagare på livförsäkringen är det  denna personen som kommer att få tillgång till livförsäkringen vid din död, 14 kap 7 § första stycket Försäkringsavtalslagen (FAL). Det betyder att livförsäkringen i detta fallet inte ingår i ditt kvarlåtenskap, det vill säga den egendom som finns kvar efter att du har dött.

Har du inte skrivit in någon förmånstagare på livförsäkringen kommer denna att ingå i kvarlåtenskapen och då gäller den legala arvsordningen som finns i Ärvdabalken (ÄB). Den avlidnes bröstarvingar, det vill säga i första hand den avlidnes barn, är närmast arvingar och har således rätt att få ut arvet, 2 kap 1 § ÄB. Eftersom ditt barn från det tidigare äktenskapet är ett så kallat särkullbarn betyder det att denne har rätt att få ut sitt arv direkt efter din död, 3 kap 1 § ÄB

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och om du undrar något mer är du varmt välkommen att ställa ytterligare frågor!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare