Vem ärver min bror?

Hej

Min bror har avlidit, han var ensamstående- ogift o inga barn.

Jag är helsyskon med honom och det finns 3 st halvsyskon ( på vår fars sida)

Vad säger ärvdabalken och arvsrätten om detta, alltså hur kommer arvet att fördelas.

Det finns inget testamente.

Hls/

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vem ärver min bror?

Enligt den legala arvsordningen är det din brors föräldrar som är närmsta arvingar eftersom din bror var ogift och inte hade några barn (2 kap. 2 § ÄB). Din brors kvarlåtenskap fördelas lika mellan hans föräldrar som således ärver hälften vardera.

Om föräldrarna är avlidna går deras respektive del av arvet vidare till deras egna bröstarvingar, dvs deras barn. Om er far är avliden innebär det att din brors arv som utgångspunkt går till honom, men att det går vidare och fördelas lika mellan hans bröstarvingar, dvs du och de tre halvsyskonen på pappans sida.

Om er mor är avliden fördelas hennes andel av arvet lika mellan hennes egna bröstarvingar, dvs bara på de barn som är hennes egna.

Sammanfattning

Arvet efter din bror fördelas som utgångspunkt på hans två föräldrar. Om någon eller båda av dem är avlidna fördelas deras respektive andelar på deras egna bröstarvingar.

Jag hoppas du fick svar på din fråga! Om du har någon kompletterande fråga eller om det råder oklarheter kring svaret kan du skriva en kommentar nedan.

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare