FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/02/2022

Vem ärver enskild egendom vid bortgång?

I vårt äktenskapsförord står "Någon giftorättsgemenskap skall inte föreligga oss emellan". Min make har två barn i tidigare äktenskap, jag inga. Om han dör före mig betyder det då att all hans s k enskilda egendom (bankmedel, övrig egendom) tillfaller hans barn, och jag som hustru inte ärver honom alls??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda reglerna i Ärvdabalken (ÄB) och

Äktenskapsbalken (ÄktB). Jag tolkar frågan såsom att ni som makar endast har enskild egendom mellan er.

Vad sker om din makes går bort

Ett äktenskap avslutas när en av makarna avlider (1 kap. 5 § första stycket ÄktB). När detta sker ska en bodelning mellan makarnas gemensamma giftorättsgods göras (9 kap. 1 § första stycket ÄktB). Huvudregeln är att makarnas egendom är giftorättsgods om det inte är enskild egendom (7 kap. 1 § första stycket ÄktB). Utifrån formuleringen i ert äktenskapsförord verkar det som att all er gemensamma egendom är enskild egendom det vill säga det finns inget giftorättsgods. Det betyder att det inte finns någon gemensam egendom som ska delas i en bodelning eftersom enskild egendom undantas från bodelningen.

Enskild egendom ska dock inte vara en arvsregel utan det är en bodelningsregel. Du hade därmed kunnat ärva din makes enskilda egendom. I detta fall har din make dock särkullbarn vilket ändrar arvsordningen. Särkullbarnens arvsrätt går före efterlevande makes arvsrätt då de har rätt att få ut sitt arv direkt vid deras förälders bortgång (3 kap. 1 § första stycket ÄB). I ditt fall blir effekten av det att din makes enskilda egendom räknas som hans kvarlåtenskap och därför går direkt till hans bröstarvingar (särkullbarn) medan du behåller din enskilda egendom.

Sammanfattning

Som du ser innebär det i praktiken att du inte ärver något efter din make. Om du vill ändra detta är en rekommendation att kontakta en familjerättslig byrå som kan rådgöra kring testamente. Såklart är det helt upp till dig att bestämma hur du vill göra men det finns möjlighet att delvis reglera arvsrätten genom testamente så att du till viss del ärver din make.

Hoppas du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar,

Ebba KristenssonRådgivare