Vem ärver en gemensamt ägd bostad vid ett samboförhållande?

Hej!

Jag har en fråga som gäller min mor. Hon och hennes sambo köpte ett hus tillsammans, de ägde hälften var, för 34 år sedan. Sambon dog förra året, inget testamente finns skrivet. Nu undrar jag vad sambo- och/eller arvslagen säger i detta fall. Sambon har inga barn men två syskon och ett syskonbarn som kräver halva värdet av huset. Vad jag unbdrar är vad som gäller, i sambolagen står ju att efterlevande sambo har tätt att bo kvar i deras gemensamma hem medan arvslagen tydligen säger att arvingarna kan begära ut sitt arv, så vad gäller?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som du säger har efterlevande sambo rätt att bo kvar i huset, enligt sambolagen 18 §. Eftersom den avlidne sambons släktingar har rätt till arv, måste den efterlevande maken då ersätta dessa med 50% av värdet på fastigheten.

Lawline RådgivareRådgivare