Vem ärver bortgången förälder?

Min fråga är,jag är ensamt barn och min mamma och pappa är skilda och han har gift om sig och dom fick ett barn tillsammans,nu har pappa gått bort ,så jag undrar ärver jag honom eller hans nya dotter ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad säger lagen?

Reglerna om arv finner vi i Ärvdabalken (1958:637), hädanefter kallad ÄB. I arvsrätten delar man upp arvingar i olika grupper utefter vem som ska ärva först, så kallade parenteler. Den första parentelen som dessutom har bäst rätt till arv är bröstarvingar, alltså den avlidnes barn. Har den avlidne flera barn så fördelas den avlidnes kvarlåtenskap lika mellan dessa. (2 kap. 1 § ÄB) Om den avlidne var gift och hade barn med maken eller makan så kommer barnets arv istället tillfalla den efterlevande maken eller makan. Barnet får i detta fall efterarvsrätt i den efterlevande förälderns kvarlåtenskap. Barn som inte var gemensamma för den avlidne och dennes make eller maka kallas särkullbarn och dessa har rätt att få ut sitt arv direkt efter den avlidne föräldern. (3 kap. 1 § ÄB)

Sammanfattning

Enligt din fråga har din far två barn vilket innebär att din fars kvarlåtenskap kommer fördelas på två. Du som särkullbarn har rätt att få ut ditt arv direkt medan din fars andra barns arv tillfaller dennes andre förälder.

Jag hoppas det var svar på din fråga. Du är även varm välkommen med en ny fråga till oss på Lawline!

Mvh,

Caroline BåghammarRådgivare