Vem är dödsbodelägare?

Hej, Skall göra en bouppteckning efter ett syskon, har inga egna barn och ingen sambo, hen har testamenterat allt till ett syskon, men inget till syskonbarn, skall dessa skrivas med i bouppteckning som dödsbodelägare, de har fått kallelse till bouppteckningen men ämnar inte att komma, har skrivit på kopia på testamentet att det fått information om innebörden i testamentet.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din fråga handlar om bouppteckning blir ärvdabalken (ÄB) tillämplig.

Vem är dödsbodelägare?

Efterlevande make/sambo, arvingar eller personer som ska ärva genom testamente är dödsbodelägare, se 18 kap. 1 § ÄB. Eftersom syskonbarnen i det här fallet inte är arvingar och inte heller är inskrivna i testamentet behöver de inte skrivas med i bouppteckningen som dödsbodelägare.

Svar: Nej syskonbarnen är inte dödsbodelägare eftersom de inte kommer ärva något efter den avlidne personen.

Hoppas du fått svar på din fråga! Om du skulle ha övriga frågor är du välkommen att höra av dig till mig på axel.bellander@lawline.se.

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare