Vem är betalningsskyldig, jag eller hyresvärden?

Våran luft/vattenpump i huset började strula för att sedan lägga av helt. Denna pump gör elräkningen hälften så dyr. Vi skrev kontrakt på ett hus med pump.

Jag kontaktade min hyresvärd för att komma överens om något.

Hon bad mig skicka räkningen till henne och det gjorde jag.

Nu har jag fått betalningspåminelse alltså hon har inte betalt den.

Hon svarar mig bara när hon känner för det (sms) Och nu har vi fått inkassokrav på den räkningen. Vem är betalningsskyldig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Som jag tolkar din fråga hyr du ett hus av din hyresvärd, värmepumpen har gått sönder varvid du kontaktar hyresvärden som ger dig beskedet att få pumpen lagad och därefter skicka fakturan till henne.

I det här fallet har du vänt dig till en leverantör/reparatör av värmepump och ingått ett avtal med vederbörande. Så framgår dels av din fråga, dels av att det är du som fått inkassokrav på räkningen. Eftersom det är du som ingått avtal med företaget är det du som är betalningsskyldig. Det är inte möjligt att göra ett gäldenärsbyte (dvs. vem som är betalningsskyldig) utan borgenärens (den betalningsberättigades) samtycke.

Däremot har du ett avtal med din hyresvärd att hon ska betala för den reparation av värmepumpen som har skett, varför du har en fordran på din hyresvärd som du kan göra gällande sedan.

Sammanfattningsvis är min rekommendation att du betalar fakturan till värmepumpsföretaget, då det är du som är betalningsskyldig enligt avtal. Om du inte betalar riskerar du ytterligare avgifter eller att fakturan sänds till Kronofogden. När du betalt fakturan rekommenderar jag att du vänder dig mot din hyresvärd och begär betalt av henne.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare