Vem är ansvarig för uppkomna fel på fastigheten innan tillträde?

Har betalat handpenningen för ett hus, men nu innan tillträde har den grävda brunnen sinat? Vad ska jag göra? Vill ju gärna ha ett hus med vatten? Ska tillträda huset om 4 dagar, så har ännu inte skrivit alla papper.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns två infallsvinklar på ditt problem och vilken av dem man ska välja beror på omständigheter som jag inte känner till, därav redogör jag för båda.

Generellt när det gäller fastighetsköp har köparen en omfattande undersökningsplik och underlåter man att genomföra denna så har man inte rätt att göra felet gällande mot säljaren vilket framgår av 4 kap. 19 § andra stycket jordabalken (JB). Det åligger alltså dig som köpare att undersöka hur brunnen är uppbyggd, om den är i det skick som krävs för att fungera normalt eller huruvida vattenkvaliteten är godkänd. Dock har du rätt att få ersättningen om säljaren särskilt utfäst att brunnen är fullt fungerande.

Slutsatsen är härvid att om brunnen sinat p.g.a. naturliga anledningar (torka eller lik.) har du inte rätt till någon ersättning då det faller under din undersökningsplikt.

Skulle det vara så att du uppfyllt din undersökningsplikt och att brunnen sinat p.g.a. att det gått sönder till följd av andra orsaker är huvudregeln som presenteras i 4 kap. 11 § jordabalken att säljaren är ansvarig för skada som uppkommer på fastigheten (dvs både hus och tomt) innan köparens tillträde. Det är alltså det avtalade tillträdet som är avgörande.

Jag rekommenderar dig att kontakta din mäklare som kan hjälpa dig vidare i frågan.

Lycka till!

Vänligen,

Oskar JohanssonRådgivare