Vem ansvarar om en person skadar sig på ens tomt

Om grannens pojk olovandes klättrar och hoppar i vårt berg och ramlar ner: vem är då ansvarig?

Han klättrar upp i berget från gatan och kommer då in på tomtens gräsmatta.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår det klättrade pojken upp för berget ramlade ner och skadade sig. Din fråga läser jag då som vem som är ansvarig för att pojken skadade sig.

Bara för att pojken ramlade inne på er tomt blir ni inte ansvariga för att han skadade sig. För att ni ska kunna hållas ansvariga krävs det att ni genom vårdslöshet orsakat skadan. Det kan man i detta fall knappast säga att ni har gjort.

Det förefaller mer röra sig om en olyckshändelse där ingen kommer hållas ansvarig. Det svårt säga utan mer information.

Har jag missuppfattat någonting eller om du har fler frågor så återkom gärna.

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare