FrågaKÖPRÄTTKöplagen18/04/2020

Vem ansvarar för varan under transporten vid privatpersons köp?

Hej jag sålde ett häst täcke från back on track, privat , till en privat person, hon betalade 1000 kr och vi kom överens om att frakten skulle ingå , hon swichade mig pengarna och jag skickade iväg paketet med postnord och hon fick även då ett sändnings nr.

jag lämnade in det på ett postombud, och det gick sedan till postnords lager , tyvärr blev något fel där och postnord skickade tillbaka det till postombudet som jag lämnat in det . även då får mottagern en sms avi att hon ska hämta ut det på postombudet som jag lämnade in det på i halmstad men hon bor i älvdalen så det var omöjligt för henne att hämta ut det , och jag har kontaktat post nord minst 15 gånger och bett dom att skicka det rätt då heller inte post nord angav att något var fel med frakten m.m och vet inte vad som hänt. nu vet inte postnord var paketet är , och jag har fått lämna över ärendet till pts som behandlar felsorterade paket och brev . men nu under tiden vi väntar på att det ska komma fram så kräver mottagern att jag swichar tillbaka pengarna till henne . och jag har bett henne om att vänta tills pts kanske hittar det och ger det några dagar till. så därav undrar jag vilket som är rätt , ska jag swicha henne redan nu ? el vem har ansvar över paketet när det fraktas , paketet är spårbart men ingen av oss tänkte el krävde att det skulle vara försäkrat paket vilket hade underlättat det hela för då hade postnord ersatt det men dom bryr sig inte längre .el ska vi dela på kostnaden vh caroline

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline och jag hoppas att vi kan besvara din frågan!

Jag kommer nedan att reda ut vad som gäller. I din fråga är vem som bär risken det avgörande. Detta eftersom den som har risken ansvarar olyckshändelser som skadar varan. Det jag finner är att du inte bär risken för varan. Hur jag kommer fram till det kommer jag förklara nedan.

Vilken lag gäller?

Den lag som gäller är köplagen. Köplagen gäller nämligen båda vid köp mellan företag men även vid köp mellan privatpersoner vilket de är fråga om här, 1 § Köplagen (KöpL). Jag tolkar de nämligen som att du inte säljer denna typ av varor som en del av en affärsverksamhet, 1 § KöpL.

Vad är det för typ av köp?

De avtal som ni har ingått är ett s.k transportköp eftersom köparen inte ska hämta täcket hos dig, 7 § KöpL. (Hade så varit fallet hade det varit ett hämtningsköp, 6 § KöpL). Utöver detta är ditt avtal ett s.k distansköp vilket är en av två undergrupper av transportköp, 7 § KöpL. Den andra formen är platsköp. Skillnaden mellan dessa två är följande: Om transporten sker inom säljarens ort eller där den normalt tar hand om transporten så är det ett platsköp, 7 § stycke 1 KöpL . Är det istället utanför orten så är det ett distansköp. 7 § stycke 2 KöpL.

Eftersom de dalarna är utanför din ort och du inte normalt levererar varor till dalarna så är de därmed ett distansköp.

Vad innebär att en part har risken och vem har den vid distansköp?

Köparen behöver betala för varor även om de kommer bort, förstörs eller försämras om denna bär risken, 12 § KöpL. Undantaget för detta är ifall skadan beror på säljaren. 12 § KöpL. Risken går över från säljaren till köparen när varan avlämnas, 13 § stycke 1 KöpL.

När avlämnas en vara vid distansköp?

Avlämnandet sker när vara lämnas över till leverantören, i detta fallet när du lämnar vara till postnord, 7 § stycke 2 KöpL. Att transportera med postnord måste ses som ett lämpligt transportmedel vid ett köp mellan två konsumenter, 8 § KöpL. Vidare så har ni inte avtalat om något krav på försäkring eller att du står för risken fram till köparen tar emot varan, 7 § stycke 3 KöpL, 8 § KöpL. Därmed har varan som sagt avlämnats när du lämnar vara till postnord och köparen står för risken, 13 § KöpL.

Vad innebär detta?

Detta innebär att det är köparen som ansvarar i relationen mellan dig och henne. Du har alltså inget ansvar att betala tillbaka henne pengarna rent juridiskt. Köparen står för risken. I denna situationen kan det dock ses som rimligt att ni delar på kostnaderna eftersom ni båda är privatpersoner. Men rent juridiskt så har du inget ansvar.

Jag hoppas att de besvarar din fråga.

Med vänliga hälsningar

Karl MontalvoRådgivare