FrågaKÖPRÄTTKöplagen22/11/2021

Vem ansvarar för vara som inte kommit fram?

Hej!

Jag har bytt en väska med en tjej. Vi skickade våra paket samtidigt men hon skicka med spårbart och jag fick hem mitt paket. Jag glömde skicka med spårbart för att jag inte visste hur man gjorde. Men jag skickade bild på mitt paket där man såg adress och allt, precis innan jag skicka in de. Men ändå har inte paketet kommit fram. Detta har skapat mycket diskussioner mellan oss då hon vill att jag skall betala väskan men min väska är borta i posten och var mer värd. Jag vill veta vad jag har för rättigheter och skyldigheter i denhär situationen innan jag gör något.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår i mitt svar från att både du och tjejen har kommit överens om bytet som privatpersoner (dvs. utanför näringsverksamhet). Jag antar också att ni befinner er på olika orter i Sverige.

Jag kommer i mitt svar använda mig av Köplagen (KöpL) (se 1 § andra stycket). Eftersom jag inte vet detaljerna kring er situation och vad ni bestämt om bytet och frakten så kommer jag inte att kunna ge ett exakt svar på din fråga. Jag kommer i stället att beskriva vissa utgångspunkter vilket förhoppningsvis kommer vara till hjälp, dessa utgångspunkter gäller enbart om ni inte har bestämt någonting annat (se 3 § KöpL).

Du behöver inte betala för väskan

I ditt fall så är det den andra tjejen som är skyldig att "betala" för väskan hon skulle fått av dig trots att den kommit bort (12 § KöpL). "Betalningen" i ert fall har skett genom bytet, alltså den väska som du har fått. Risken för att väskan skulle komma bort gick i ert fall över från dig till mottagaren då du skickade paketet (13 § första stycket, 7 § andra stycket KöpL).

Hur transporten har skett kan spela roll

Att paketet inte har skickats spårbart behöver inte i sig innebära att det är "ditt fel" att paketet kommit bort. Har du valt ett lämpligt och vanligt alternativ som är någorlunda likvärdigt en spårbar frakt så bör du enligt min bedömning inte behöva betala något även om du har brutit mot er överenskommelse om att skicka spårbart (jfr. 8 § KöpL).

Om du däremot valde ett ovanligt/osäkert transportsätt och det är troligt att detta är anledningen till att väskan har försvunnit så skulle det däremot kunna betyda att du behöver betala ersättning till tjejen. Ersättningen skulle då (troligen) motsvara värdet på den försvunna väskan.

Försök komma överens

Ditt bästa alternativ är att på något sätt försöka komma överens med tjejen. Exempelvis skulle du kunna erbjuda dig att betala en del av värdet på den väskan du har fått.

Be om kvitto

Ett tips inför framtiden är att alltid be om kvitto när du skickar ett paket med postombud. Visserligen är det bra att du har tagit en bild, men det hade varit bättre med ett kvitto som visar att du faktiskt lämnat ifrån dig paketet.

Spårbar frakt

Dessutom kan det vara bra att i framtiden välja ett spårbart fraktalternativ. Det är en trygghet både för dig och mottagaren eftersom ni båda kan ta reda på vart paketet befinner sig. Om du vill veta mer om hur man skickar spårbart skulle jag rekommendera dig att fråga personalen på ditt närmsta postombud hur man gör/vad det innebär eller att läsa mer om spårbara fraktalternativ på nätet, exempelvis här https://www.postnord.se/skicka-forsandelser/brev-och-vykort/brev-skicka-latt.

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp och att situationen löser sig!

Vänliga hälsningar,

Felicia ErikssonRådgivare